Zobacz spot. I przeżyj. Kolejny sezon policyjnej kampanii dla wakacyjnego bezpieczeństwa
Dwa lata temu policjanci z Warmii i Mazur zainicjowali kampanię „Zobacz. Przeżyj”, której celem było zwrócenie uwagi osób wypoczywających nad wodą na zagrożenia wynikające z ich zachowania, jak i otoczenia. Intencją organizatorów akcji było doprowadzenie do poprawy letniego bezpieczeństwa, a przede wszystkim spadku liczby utonięć. I cel osiągnięto.
Echa po inauguracji kampanii
Po konferencji prasowej, która rozpoczęła kampanię „Zobacz. Przeżyj” otrzymaliśmy wiele słów uznania za trafne pokazanie problemu. Ludzie w mailach przesyłanych do nas pisali, że „takie działanie jest potrzebne”, czasem dzielili się swoimi doświadczeniami dotyczącymi niebezpieczeństw podczas wypoczynku nad wodą, wynikających także z ich brawury, bezmyślności. Te pozytywne sygnały cieszyły, jednak bardziej zależało nam na poprawie rzeczywistości, mniejszych liczbach dotyczących utonięć – powiedziała podisnp. Anna Fic była rzecznik prasowy KWP w Olsztynie. - Ogromne wrażenie na odbiorcach naszych działań zrobiły wypowiedzi kobiet, które w wyniku utonięcia straciły mężów. Mimo tak wielkiej osobistej tragedii, obie panie wsparły nas swoją obecnością, za co im ogromnie jeszcze raz dziękujemy.
Sukces kampanii viralowej
Kampania EKOBEZPIECZNIE miała na celu zwrócenie szczególnej uwagi odbiorcy na konsekwencje nieodpowiedzialnego zachowania nad wodą w dwóch aspektach: ekologii i bezpieczeństwa. Projekt zakładał oglądalność około 200 tys. osób. Założenia te osiągnięte zostały już w kilku pierwszych dniach kampanii, a oglądalność na wrzesień 2014 r. wyniosła 2,5 mln osób.
W ciągu zaledwie trzech pierwszych dni na YouTube viral promujący kampanię "Zobacz. Przeżyj" obejrzało niemal 300 tysięcy ludzi. Do dziś na kilku profilach YT łącznie zobaczyło go ponad pół miliona. Dla porównania największe polskie agencje reklamowe i domy mediowe szczycą się skutecznością virala, jeśli osiągnie on zaledwie 50 tysięcy obejrzeń. Film „Zobacz. Przeżyj" pokazuje oczami tonącego jego życie i śmierć po wodą. Film jest na tyle mocny, że w pierwszych tygodniach kampanii mówiły o nim niemal wszystkie polskie media: od komercyjnych stacji radiowych, przez ogólnopolskie dzienniki i tygodniki po telewizje regionalne i ogólnodostępne.
Takiego sukcesu nie spodziewał się reżyser filmu, Michał Bartoszewicz z firmy Auris Media Group:
- Pracując nad koncepcją filmu uderzył nas fakt, że leżący na dnie człowiek pozostaje świadomy nawet kilka minut. Nic nie może zrobić, a jego świat powoli się zamazuje. Długo myśleliśmy w jaką historię ubrać ten fakt, aby przemawiała do widzów. Ale jak widać, udało się. Mamy z całej Polski mnóstwo pozytywnych sygnałów, że kampania jest skuteczna. Dla nas największym komplementem są słowa uznania ludzi z branży marketingowej - a takich dobrych słów nie brakuje o kampanii w marketingowych serwisach internetowych, forach i komentarzach.
A więc jeszcze raz „Zobacz. Przeżyj.”
Policjanci z Warmii i Mazur po raz kolejny zachęcają do obejrzenia spotu. Jak mówi kom. Andrzej Lubowiecki - ekspert ds policji wodnej KWP w Olsztynie:
Mamy nadzieję, że to przeżywanie tonięcia oczami samej ofiary, pozwoli tę sytuację na długo zapamiętać i uniknąć niewłaściwych, a przede wszystkim niebezpiecznych zachowań nad wodą. Bardzo zależy nam na dotarciu do jak największej liczby odbiorców. Mamy nadzieję, że spot obejrzą dzieci i młodzież w szkołach, na koloniach oraz dorośli w kinach i portalach internetowych.
Nad bezpieczeństwem wypoczywających w sezonie letnim nad wodą czuwają służby specjalnie szkolonych policyjnych wodniaków, dodatkowe patrole z OPP KWP w Olsztynie wysłane w teren do pomocy. W reakcji na potrzeby mieszkańców i turystów drugi sezon na rzece Krutyni będzie pracował dodatkowy patrol policji w łodzi specjalnie przygotowanej do służby na rzece. Krutynia jest wielką atrakcją turystyczną, a uczestnicy spływów kajakowych często dawali się we znaki mieszkańcom i innym wczasowiczom. Picie alkoholu i zaśmiecanie to największe problemy tego miejsca. Dlatego policyjni wodniacy przez cały letni sezon będą dbać o bezpieczeństwo osób korzystających z uroków tego szlaku.
Kontrole stanu trzeźwości wypoczywających, reagowanie na wszelkie przypadki stwarzania niebezpieczeństwa na wodach, czy łamania przepisów dotyczących ochrony środowiska - obowiązkiem policjantów jest także podjęcie każdej próby i wykorzystanie każdej możliwości, aby w pozytywnym kierunku zmienić myślenie i zachowanie osób wypoczywających nad wodą na temat wakacyjnego bezpieczeństwa.
Przyczyny utonięć:
- brawura;
-
alkohol;
-
brak rozwagi, niewłaściwa ocena własnych umiejętności bądź po prostu ich brak;
-
wypadnięcie z łódek, jachtów;
-
niekorzystanie ze środków ratunkowych i asekuracyjnych np. kapoków;
-
korzystanie z kąpielisk niestrzeżonych.
Zasady bezpiecznego wypoczynku nad wodą:
- alkohol i kąpiel w wodzie nie powinny iść w parze,
- nie wbiegajmy do wody, najpierw ochłodźmy nasze ciało. To pozwoli uniknąć nam szoku termicznego,
- nie skaczmy do wody o niezbadanym dnie - unikniemy w ten sposób urazów kręgosłupa,
- pływając kajakami, łodziami, jachtami korzystajmy z kapoków,
- korzystajmy przede wszystkim ze strzeżonych kąpielisk. Nawet, gdy doznamy skurczu, zawsze ktoś nas zauważy i pomoże wydostać się na brzeg
Aplikacja!
Żeby wiedzieć, jak skutecznie pomóc. Skorzystaj z aplikacji „Bezpiecznie nad wodą”.
Już od 3 lat każdy, kto dba o swoje bezpieczeństwo nad wodą może skorzystać ze specjalnej aplikacji na telefon komórkowy. Pomysł Samorządu Województwa Warmińsko – Mazurskiego, Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie oraz Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego - aplikacja „Bezpiecznie nad Wodą” w prosty sposób przedstawia zasady zachowań w niebezpiecznych sytuacjach, do których może dojść podczas letniego wypoczynku. Dzięki obrazkom oraz czytanym przez lektora wyjaśnieniom można się dowiedzieć, w jaki sposób przywrócić oddech i krążenie oraz jak się zachować w przypadku zadławienia, zakrztuszenia, omdlenia i zasłabnięcia, reakcji alergicznej, złamań, ran czy drgawek. Z aplikacji dowiemy się też, jak dojechać do najbliższego szpitala, jednostki Policji czy Straży Pożarnej. Do tej pory aplikację sięgnęło kilka tysięcy osób. W dalszym ciągu, szczególnie przed weekendowym wypoczynkiem nad wodą, można skorzystać z tego prostego poradnika, który pomoże wyjść z opresji, a nawet uratować życie.
Bezpłatna aplikacja „Bezpiecznie nad wodą” przygotowana została na telefony komórkowe i smartfony posiadające oprogramowanie Android, iOS. Powstała również wersja na oprogramowanie Java ME.
Aplikację bezpłatnie można pobrać ze strony http://biz.norbsoft.com/warmia/. Oraz ze strony Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego, samorządu województwa oraz Komendy Wojewódzkiej Policji (wersja na telefony z system Android oraz Java). Wersja aplikacji na iPhona jest dostępna z App Store. Aplikacja jest również dostępna w sklepach Google Play, Nokia Ovi Store.
Inicjatorem projektu jest Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego oraz samorząd województwa warmińsko-mazurskiego, który finansuje jego realizację. W rozpowszechnianie aplikacji aktywnie włączyła się Komenda Wojewódzka Policji w Olsztynie.
Wykonawcą aplikacji jest warszawska firma Norbsoft Sp. z o.o., natomiast głosu użyczył Cezary Ilczyna, aktor olsztyńskiego Teatru im. Stefana Jaracza.
Tu możesz obejrzeć spot https://www.youtube.com/watch?v=106GNXbkbss