Aktualności

Wysłała BLIKA – straciła prawie 500 zł!

Data publikacji 23.12.2025

Zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Prośby oszustów są różne. Tłumaczą, że teraz brakuje im środków, ale oddadzą je wieczorem, gdy tylko otrzymają przelew. Warto osobiście zadzwonić i porozmawiać, czy naprawdę potrzebne mu są pieniądze. 37-latka z powiatu nidzickiego nie zweryfikowała prośby i straciła prawie 500 zł.

W poniedziałek (22.12.2025 r.) nidziccy policjanci otrzymali kolejne zgłoszenie o oszustwie metodą na kod BLIK. Z relacji mieszkanki powiatu nidzickiego wynikało, że za pośrednictwem popularnego komunikatora odezwał się do niej znajomy z prośbą o opłacenie paczek. Kobieta nie odmówiła pomocy wierząc, że pomaga finansowo znajomemu, nie zweryfikowała prośby i w ten sposób straciła prawie 500 złotych. Okazało się, że na konto znajomego włamał się oszust i podszył się pod niego i napisał do 37-latki w jego imieniu.

Oszustwo metodą na BLIK polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym oraz proszeniu za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK. Osoba logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.

Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa:

  • Należy przede wszystkim dobrze zabezpieczyć dostęp do konta na portalu społecznościowym, wykorzystując w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Pamiętajmy również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu użytkowania!

  • Nie należy podawać wygenerowanego kodu BLIK bez potwierdzenia, czy to faktycznie nasz znajomy prosi o pożyczkę. Wystarczy zadzwonić do znajomego, aby upewnić się, czy faktycznie on znalazł się w potrzebie.

  • Zawsze należy dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, np. gdzie nasze pieniądze będą wypłacone.

Co radzą policjanci? Przede wszystkim - zachować czujność i rozsądnie korzystać z internetu.

Powrót na górę strony