Handel ludźmi
Praca za granicą w wakacje to doskonała okazja do zarobienia dodatkowych pieniędzy, nauki języka oraz poznania nowych ludzi. Podpowiadamy do zrobić zanim zdecydujemy się na rozpoczęcie pracy w kraju lub poza granicami aby być pewnym, że nie staniemy się ofiarą oszustwa czy handlu ludźmi.
W okresie wakacyjnym w hotelach i ośrodkach wypoczynkowych, w restauracjach i punktach gastronomicznych potrzebne są dodatkowe ręce do pracy. Wiele osób decyduje się również na pracę sezonową przy zbieraniu owoców i warzyw. Ponadto, poszukując zajęcia zarobkowego natknąć się można na liczne oferty dotyczące m.in.: opieki nad seniorami, prac remontowo-budowlanych, przy produkcji oraz pakowaniu towaru. W wielu krajach są to zajęcia dobrze opłacane, stąd pojawiające się oferty są dla wielu osób bardzo kuszące. Zazwyczaj jest to trudna praca fizyczna, wykonywana przez cały sezon, często w wysokich temperaturach.
Zanim zdecydujemy się na rozpoczęcie pracy w kraju lub poza jego granicami, upewnijmy się, że:
-
agencja pracy, przez którą mamy być zatrudnieni, naprawdę istnieje, skontaktujmy się z jej pracownikiem i za jego pośrednictwem sprawdźmy, czy istnieje firma lub zakład w którym mamy rozpocząć pracę, czym tak naprawdę się zajmują, gdzie jest siedziba oraz poprośmy o kontakt do firmy,
-
ustalmy kontakt i skontaktujmy się z osobą do spraw zatrudnienia w danej firmie lub zakładzie pracy, sprawdźmy czy ogłoszenie jest aktualne, jakie zarobki są gwarantowane, czy oferują wyżywienie oraz nocleg, sprawdźmy legalność zatrudnienia za pośrednictwem EURES – Europejskie Służby Zatrudnienia (www.eures.praca.gov.pl), czy też KRAZ – Krajowy Rejestr Agencji Zatrudnienia (www.kraz.praca.gov.pl),
-
wyjeżdżając do pracy za granicę, umówmy się z naszymi bliskimi na „hasło”, które będzie świadczyć o tym, że osoba, która wyjechała do pracy jest w niebezpieczeństwie, np. „pozdrowienia dla cioci Heli”,
-
pozostawmy bliskim kopię naszego paszportu, dowodu osobistego, przekażmy adres naszej pracy, kontakt telefoniczny do biura,
-
umówmy się na kontakty telefoniczne, np. raz w tygodniu tego samego dnia,
-
przekażmy jak najwięcej informacji, gdzie powzięliśmy wiedzę o ofercie pracy, jeżeli była to osoba to przekażmy jak najwięcej danych o niej,
-
posiadajmy numer telefonu do ambasady polskiej w danym kraju oraz do instytucji w których możemy uzyskać pomoc.
W przypadku poszukiwania pracy za granicą, zwracajmy uwagę na zbyt atrakcyjne warunki pracy, niskie wymagania co do wykształcenia lub kwalifikacji, bardzo wysokie zarobki, możliwość jak najszybszego podpisania umowy o pracę, czy wpłaty zaliczki na poczet przyszłej pracy.
Gdy podjąłeś pracę, a okazuje się, że:
-
odebrano Ci telefon komórkowy,
-
zmuszano Cię do pracy ponad siły lub niezgodnie z umową, albo pracujesz bez umowy o pracę,
-
jesteś szantażowany rzekomym długiem,
-
pracodawca potrąca Ci opłaty z wynagrodzenia, o których nie było mowy przed wyjazdem lub nie są uwzględnione w umowie o pracę,
-
stosowana jest wobec Ciebie przemoc fizyczna lub psychiczna,
-
jesteś kontrolowany w czasie wolnym od pracy,
-
otrzymujesz ciągłe obietnice, że warunki pracy lub mieszkalne się poprawią oraz, że otrzymasz zaległe wynagrodzenie,
-
jesteś zakwaterowany w poniżających warunkach,
może to świadczyć o tym, iż prawdopodobnie jesteś ofiarą handlu ludźmi!
W takiej sytuacji każdy ma prawo korzystać z pomocy służb i organizacji działających na rzecz przeciwdziałania handlowi ludźmi.
Dlatego niezwłocznie:
poinformuj Policję dzwoniąc na numer 112 lub skontaktuj się z Wydziałem do walki z Handlem Ludźmi Biura Kryminalnego Komendy Głównej Policji, który prowadzi telefon zaufania pod numerem (+48) 664-974-934 oraz skrzynkę e-mail: handelludzmibsk@policja.gov.pl, gdzie można anonimowo przekazać wszelkie informacje dotyczące procederu handlu ludźmi oraz uzyskać poradę lub wsparcie.
Ofiara handlu ludźmi może uzyskać również pomoc i wsparcie poniżej wymienionych organizacji:
Krajowego Centrum Informacyjno - Konsultacyjnego pod numerem telefonu
(+48 22) 628 01 20 oraz pod adresem e-mail info@kcik.pl,
Fundacji La Strada - telefon zaufania (pomoc, porady): +48 22 628-99-99 lub Linia Wsparcia dla zaginionych i ich rodzin 22 654-70-70,
Telefon w Sprawie Zaginionego Dziecka i Nastolatka pod numerem 116 000 czynny całodobowo 7 dni w tygodniu, adres e-mail: biuro@zaginieni.pl,
oraz 22-654-70-70 – z telefonów stacjonarnych w Polsce, +48 22 654-70-70 dla połączeń z zagranicy oraz dla połączeń z telefonu komórkowego.