Jak bezpiecznie sprzedać rzeczy w Internecie?
Sprzedajesz niepotrzebne ubrania czy sprzęty na portalach sprzedażowych czy aplikacjach? Pamiętaj o kliku zasadach bezpieczeństwa.
Warto mieć świadomość, że portale czy aplikacje sprzedażowe to przestrzeń, w której również możemy natknąć się na oszustów, którzy próbują wyłudzić Twoje dane do logowania w banku, do skrzynki e-mail albo dane Twojej karty płatniczej. W ostatnim czasie oszuści zaczęli stosować nowe metody wyłudzania danych i pieniędzy – podszywają się pod pracowników platformy sprzedażowej i dzwonią do swojej ofiary.
Co powinno wzbudzić Twoją czujność:
-
Osoba, która chce kupić wystawiony przez Ciebie przedmiot, nawiązuje z Tobą kontakt poza portalem sprzedażowym – pisze na komunikatorze czy wysyła Ci SMS-y. Unikaj takich sytuacji. Jeśli przenosisz transakcję poza portal sprzedażowy, zawsze jest to ryzykowne;
-
Otrzymujesz od sprzedającego link do płatności – korzystaj tylko ze sprawdzonych metod płatności i nie klikaj w linki przesyłane przez inne osoby. Jeśli logujesz się do konta, żeby zapłacić – korzystaj tylko ze strony internetowej banku bądź aplikacji mobilnej;
-
Osoba, która chce kupić Twój towar, prosi Cię o Twoje hasła do konta, kod BLIK, saldo Twojego konta lub szczegóły karty, żeby zapłacić – korzystaj z metod płatności, jakie oferuje platforma sprzedażowa;
-
Osoba, której nie znasz, proponuje Ci zainstalowanie dodatkowej aplikacji, żeby w inny sposób zrealizować transakcję między Wami lub zamówić przesyłkę. Nie pobieraj aplikacji, które polecają Ci nieznajomi;
-
Dzwoni do Ciebie osoba, która podaje się za przedstawiciela platformy sprzedażowej i prosi o potwierdzenie danych na koncie lub autoryzację „nieudanej” transakcji. W ten sposób oszust, który wcześniej zdobył Twoje dane, może zmanipulować Cię do potwierdzenia transakcji z Twojego konta. Nie podawaj poufnych danych takich jak hasła do skrzynki e-mail, dane do logowania do banku, szczegóły karty płatniczej i zawsze dokładnie czytaj powiadomienia transakcyjne, zanim potwierdzisz płatność.
Jeśli coś wzbudzi Twoje wątpliwości, skontaktuj się z portalem sprzedażowym bądź zadzwoń do swojego banku.